Burn-out Begeleiding

"I am still learning." Michelangelo

Van burn-out naar weer jezelf worden. Op een vitale en plezierig manier werk doen.

Cedrus  heeft specialisten in huis in het begeleiden van mensen met burn-out, angst, paniek, vermoeidheid, depressie- en andere stressklachten. Als een van uw medewerkers in een burn-out belandt, is dat voor alle betrokkenen een vervelende situatie. Het gezamenlijke belang is dat uw medewerker snel re-integreert.

Cedrus werkt met een integrale behandelaanpak die gericht is op snel én duurzaam herstel. Dat is goed voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid en de carrière van uw medewerker. Daarnaast beperkt u als werkgever de verzuimkosten ten gevolge van de burn-out.

  • Het intakegesprek binnen een week plaats vindt; U kunt bij ons zowel overdag als ‘s avonds terecht.
  • De behandeling een week na de intake start;
Inhoud

De specialisten van Cedrus werken praktisch, probleemgericht en kort als het kan en wij bieden ook langere, en intensievere behandelingen aan.

Burn-out vraagt om een maatwerk aan pak. Datgene bieden wat iemand nodig heeft, soms is dat kort en soms is een langere behandeling noodzakelijk.

Jouw vraag en jij als persoon staan bij ons centraal en wij willen je daarbij zo snel mogelijk hulp kunnen bieden.

Voor wie

Risico groep

Het is een misverstand dat de ‘kneusjes’ en de ‘slechte’ werknemers burn-out raken. Ongeïnteresseerde werknemers die de kantjes ervan aflopen raken niet zo gauw burn-out. Het zijn over het algemeen juist de ambitieuze, hardwerkende, loyale werknemers die het overkomt. Hieronder de belangrijkste persoonlijkheidskenmerken van werknemers die een hoog risico lopen om burn-out te raken.

Werkwijze

In samenwerking met de Hogeschool Rotterdam heb ik een zeven stappen programma ontwikkeld. Deze stappen worden in mijn burn-out programma’s gevolgd.

  1. Herkennen en erkennen
  2. Herstel vitaliteit en gezondheid
  3. Veranderen van denk patronen
  4. Valkuilen aanpakken en persoonlijke effectiviteit vergroten
  5. Wat zijn jouw waarden, wat wil je?
  6. Jij en je baan
  7. Nazorg

Meer informatie over deze stappen kun je in dit Pdf file vinden.

Wat is

Wat is een burn -out

Burn-out is het eindstadium van langdurige, vaak jarenlange, roofbouw op het lichaam. Een burn-out ontstaat als mensen ondanks de stress en de spanningsklachten stug door blijven gaan. Ze volharden in hun werk en zijn zich lang niet altijd bewust van de ernst van hun klachten. Hoe groter de uitputting, hoe erger de klachten worden. Zelfs gewone dagelijkse dingen doen wordt steeds moeilijker. Een telefoongesprek, stofzuigen, afwassen: alles kost veel energie. Het wordt steeds moeilijker hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Gedachten als ‘waar doe ik het allemaal voor?’ en ‘ik sta overal alleen voor’ dringen zich op. De houding ten opzichte van het werk kan negatief worden. Er ontstaat een gevoel van ‘ik kan geen klant meer zien’ of ‘laat ze het allemaal maar uitzoeken’. Op een bepaald moment is de koek helemaal op. Een klein voorval is dan vaak de druppel die de emmer doet overlopen, waardoor iemand instort. De spreekwoordelijke accu is dan helemaal leeg: de persoon is opgebrand (‘burn-out’). Een burn-out uit zich in ernstige lichamelijke en geestelijke vermoeidheid. Rust en tijd alleen zijn niet voldoende voor herstel. Hulp, behandeling en verandering zijn nodig.

Klachten

Stressklachten ervaren de meeste mensen als vervelend. Maar ze hebben een belangrijke functie. Het zijn de eerste signalen dat je teveel hooi op je vork neemt. Je lichaam protesteert: het waarschuwt dat je moet zorgen voor herstelmomenten om erger te voorkomen. Het is dan ook belangrijk om die signalen niet te negeren.

4 manieren

Lichamelijke signalen

Lichamelijke signalen hangen samen met de verhoogde lichamelijke activiteit bij stress. Er treden veranderingen op in het bloedvatenstelsel en het hart, de ademhaling, de spieren en het maag-darmstelsel. Het afweersysteem kan door stress worden aangetast, waardoor je bijvoorbeeld vatbaarder wordt voor verkoudheid, griep en andere ziekteverschijnselen.

Psychische signalen

Ongezonde stress kan ook zichtbaar en voelbaar worden door je stemming, de gemoedstoestand waarin je verkeert. Veel gestresste mensen worden bijvoorbeeld prikkelbaar en cynisch.

Gedachtensignalen

Bij ongezonde stress ontstaat vaak een negatief gedachtenpatroon. Deze negatieve gedachten kunnen zich richten op anderen, maar zijn vaak ook gericht op jezelf en op je eigen (verminderde) kwaliteiten.

Gedragssignalen

Ongezonde stress kan veranderingen in het gedrag van mensen veroorzaken. Ook je gedrag naar anderen toe kan veranderen. Vaak als gevolg van de aanwezige lichamelijke, psychische en gedachtensignalen. Zo kunnen prikkelbaarheid en cynisme leiden tot conflicten. Lusteloosheid en somberheid kunnen leiden tot terugtrekken uit sociale contacten.

Investering

Trajectprijs op basis van offerte

Het gaat hier om maatwerk, soms is een traject kort en soms is een traject langdurig en intensief.

Wij bieden zowel korte als langere zeer intensieve trajecten aan. Wij gaan uit van een benadering die op meerdere gebieden het probleem aanpakt, zowel psychisch (anders denken, grenzen aangeven) als lichamelijk (activeren en mindfullnes).

Losse gesprekken

Zakelijk:

  • 135 Euro excl Btw (per los gesprek 1 uur)

Particulieren:

  • 97,50 Euro incl BTW (per los gesprek 1 uur)
PDF

PDF